söndag 8 maj 2016

Vad väger en graviditet

Den 4 maj var vi på BVC med den nya familjemedlemmen och jag passade på att väga mig. Har inte vägt mig sen mitt senaste besök på mvc den 21 april. 
Man kan säga att jag gick upp 15 kg denna graviditet, inte så jättemycket egentligen om man tänker på vad man kan gå upp. 

I Olgas bok träning för nyblivna mammor står det vad "väger" en graviditet.

Foster 3,5 kg
Moderkaka 0,5 kg
Livmoder 1 kg
Bröst 0,4 kg
Fostervatten 0,8 kg
Blodvolym 1,3 kg
Extra vätska 1,3 kg
Fettinlagring 3,3 kg
Protein 1 kg

Så med andra ord väger en normal graviditet 13 kg.

Så när jag ställde mig på vågen så visade den 77,5 kg, och då har jag enbart ammat och faktiskt har jag inte stoppat i mig något onyttigt godis. Fast jag har varit otroligt sugen på choooooooklad. 
Så på en vecka har det enbart ramlat av 7,5 kg om jag har räknat rätt.


På bilden ovan ser ni mina motivations burkar för att längre fram ta tag i gravidkilona och tillsist kom ner till min målvikt. För nu blir det inga mer barn på ett tag. 
De gula och gröna bollarna är gravidkilona och de lilla bollarna är kilon som ska bort.
För var tredje boll som hamnar i de tappade kilona får jag en belöning av något slag (inte godis)
Ska så fort jag får tid sätta mig ner och skriva en lista på vad belöningarna blir. 

De bollarnasom nu ligger i de tappade kilona har jag inte gjort någon belöning för pga att jag inte har kämpat för att få bort dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar